توصیه هایی برای مدیریت مالی زندگی شخصی و جلوگیری از سقوط به دهک‌های پایین

 

روندهای دهه 90 بخصوص تورم بالا و رشد اقتصادی پایین سبب شده تا بخشی از جامعه از طبقه متوسط به طبقه پایین و ضعیف سقوط کنند. روندی که استمرار آن در سالهای آتی نیز کاملا محتمل است. در این شرایط حتی اگر به دهکهای پایین هم سقوط نشود سفره و سبد مصرفی بخش قایل توجهی از جامعه از نظر کمی و کیفی تقلیل خواهد یافت.

اگرچه این شرایط برای مردم دشوار است اما برای تغییر آن کار چندانی نمیتوان کرد و تنها راه پیش روی مردم، وفق پیدا کردن با شرایط جدید است. شاید به عنوان یک کارشناس اقتصادی که بیشتر در حوزه اقتصاد کلان مینویسم نباید این نکات را بیان کنم اما چون در مقابل مردم و جامعه احساس مسئولیت میکنم تصمیم به نوشتن گرفتم.

1⃣ اولین نکته که باید بدانیم این است که حتی در صورت کاهش تحریمها اولا تورم بصورت پایدار به سطح تک رقمی و مناسب بازنخواهد گشت و دوما با کاهش نسبی تورم و بهبود رشد اقتصادی نیز، مشکلات به یک باره برطرف نخواهد شد و سالها طول خواهد کشید تا آثار منفی رکود تورمی سه سال اخیر برطرف گردد. پس منتظر بهبود شرایط اقتصادی و معبشتی زندگی خود در سالهای آتی نباشید.

2⃣ به یک شغل یا به عبارت دقیقتر یک منبع درآمدی بسنده نکنید. امروزه دیگر داشتن منبع درآمدی دوم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. حتی با درآمد کم و یا شغل دشوار، کار را آغاز کنید و منابع درآمدی را گسترش دهید.

3⃣ پس انداز را به هیچ عنوان از برنامه مالی خود خارج نکنید. آمارها نشان میدهد که پس انداز مردم در حال کاهش و حذف شدن است. این موضوع در سطح خرد و کلان بسیار نگران کننده است. حتی به قیمت کاستن از بخشی از هزینه های ضروری خود درپی پس انداز باشید

4⃣ پس انداز خود را به هیچ عنوان، بصورت نقد نگه ندارید. با توجه به میزان پس انداز، میزان ریسک پذیری، نیازهای و برنامه های آتی زندگی به سرمایه گذاری و یا خرید کالاهای بادوام بپردازید.

5⃣ خرید را به تعویق نیندازید. با صبر کردن و پس انداز کردن به کالای موردنظرتان دست نخواهید یافت. هر طور شده آن را خرید کنید و به مرور کالا را ارتقا دهید و یا کسری مالی را جبران کنید. مهم این است که سوار قطار در حال حرکت شوید و از آن جا نمانید. پس از سوار شدن میتوانید واگن و کوپه خود را تغییر دهید

6⃣ در شرایط تورمی که نرخ بهره واقعی (نرخ سود منهای تورم) منفی است بدهکار بودن کاملا منطقی و مدبرانه است. اگر امکان دریافت وام و یا خرید اقساطی را دارید از آنها استفاده کنید. در شرایط تورمی سعی کنید همواره بدهکار باشید.

7⃣ این روزها به دلایل مختلف، ریسک تصیم گیری در اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است. اگر پشتوانه مالی کافی ندارید ریسک نکنید و تلاش کنید تا جایی که می توانید ریسک تصمیمات خود را کاهش دهید. تلاش کنید با تحقیق، مطالعه، کسب آگاهی، مشورت و … تصمیم بگیرید. تا اطلاع ثانوی از اتخاذ تصممیات با ریسک بالا به شدت اجتناب کنید.

Check Also

توصیه های دکتر صدری منش کارشناس اقتصادی؛ پیرامون حفظ اموال و دارایی هایمان*

توصیه های دکتر صدری منش کارشناس اقتصادی؛ پیرامون حفظ اموال و دارایی هایمان* ✅ رابطه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *